onsdag 19. august 2009

Fredly 18.08.09

Dag 4

Vi har nå i to dager, fra tirsdag til onsdag, fra dag 4 til dag 5, vært på tur til Søvasslia med samtlige elever samt personale ved skolen. Det vil nok ikke være for galt å våge og påstå at alle er fornøyd med resultatet av turen, og dens interessante, humoristiske, erfaringsrike innhold. Alle som allerede har gitt hverandre et snev av bekjentskap, har blitt bedre venner, og noen har truffet på nye mennesker som tidligere ikke har blitt lagt merke til på samme måte.


Her er programmet for turen, slik vi fikk det utdelt på tirsdag, fritt redigert.

SAMMENRISTNINGSTUR TIL SØVASSLIA 2009

Tirsdag 18.08
07:45 Frokost m/ matpakke
08:30 Morgensamling
08:50 Pakk sekken og deg selv i bussene.
09:00 Avreise fra Fredly
09:30 Ankomst Thamshavnbanen, avgang umiddelbart fra Fannrem
10:15 Ankomst Løkken
10:30 Orientering på industrimuseet. Lunsj.
11:20 Vi går til gruva
11:30 Omvisning i gruva
12:45 Avreise fra museet
13:15 Ankomst Søvasslia med romtildeling
15:00 Ankomst Søvatnet. Pølsegrilling(koking av grillpølser).
16:00 Underholdning; kanovelting av Kine, Kristine og Marthe

17:00 Avreise Søvatnet
18:00 Middag
19:00 Åpen kiosk
20:00 Hyggekveld
21:30 Mer eller mindre påtvungen sosialisering + forfriskninger
00:00 På eget rom
00:00 Ro


Etter en litt lang natt dag 3, var det mye søvn i øynene om morningen dag 4, og i tillegg til en kropp som er mer eller mindre støl i så å si enhver kroppsdel, tok jeg raskt konklusjonen om å ikke jogge på morningen. Romkameraten, Marthe, var heller ikke morgengretten, slik som antatt av en viss TG.

Interessen for museum og gruver var svært forskjellig blant elevene. Selv har jeg min kjærlighet til Røros og Olavsgruva, og var mer opptatt av sammenlikninger enn noe annet. Og ja, for spesielt interesserte, personlig mener jeg Olavsgruva på Røros er mer verdt et besøk enn gruva på Løkken.

Sjøvasslia - stedet hvor diskusjoner utfolder seg i mangfold, og det ble kanskje litt for mye av det gode, - alle disse ordene, samtalene, emnene ga i hvert fall ikke mitt hode hvile for natten. Det ble diskutert alt fra image, militæret, politikk, religion, invandrere, barn, musikk, Disneyklassikere og til massasje. Tanken på den mindre gjennomtenkte kommentaren fra meg; "jeg liker ikke barn", var noe som gjennom natten ble grublet mye på, og lot meg ikke få fred. Slik ble resultatet i boken, enn så lenge;

"Jeg liker ikke tanken på barnas skjebne. Tanken på alt de har i vente, fantasien om alt det vonde som vil komme til å hende dem. Så gleder jeg meg over deres gode stunder, de som bryter ut av mainstreamen og finner igjen seg selv, de som kan leve livet i sin egen virkelighet, fylt med fred og ekte kjærlighet. Derfor liker jeg barn, - de har mulighetene, - mange av mulighetene som for min egen del har passert, - og det er dette jeg misunner dem - min barndomsv verden som jeg aldri igjen skal få oppleve, oppdage eller erfare som den gang da. Og denne misunnelsen, sjalusien, legger til grunn for noe ondt, en viss ondskap jeg må jobbe hardt og effektivt for å få til og forsvinne, for det er ikke slik jeg ønsker å være, - fylt med hat. Jeg skal lære meg å glede meg over andres lykke. HAPPINESS IS ONLY REAL WHEN SHARED."

Jeg er altså bare misunnelig på barna, og det plager meg at jeg ikke bare er det, men også er fullt klar over det. Savnet etter min barndoms nysgjerrighet, uvitenhet, lekenhet, barnlighet og utforskende vesen er stort, og jeg vet at det viktigste er å beholde bevisstheten på disse tilstandene, og leve livet slik et barn ville gjort det. Kanskje er Fredly stedet å gjennomføre nettopp noe av dette? Vi er jo alle vel klar over, takket være "fleip eller fakta" at Victor har en liten bamse på klesskapet sitt, og at TGs favorittsengesett har bilde av Barbie. Så ja, kanskje vil Fredly gi muligheten til å ta tak i noe av det "gode, gamle", som en gang var, og som fremdeles ligger gjemt i våre minner, noen godt ivaretatt, andre fortrengt, i våre hjerter og i vår personlighet, den virkelige oss, som så altfor ofte dessverre veldig lett kan skjules bak en fasade, eller et image.


Dagens ord - "Hva er tilfeldighet, og hvorfor finnes det?"
Dagens tips - "Ikke se for mye på sola" & "Ta ut snusen av lommen før du padler kano".
Dagens kommentar - "Vi hadde superfart og så kom det en superbølge fra nord, også tippet båten rundt".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar