mandag 17. august 2009

Fredly 17.08.09

Dag 3

Den store informasjonsdagen, - gjennomgang av absolutt alt, mer eller mindre nødvendig, samt litt unyttig informasjon.
Den støle musklaturen efter gårdsdagen aktiviteter var ikke blitt noe særlig smidigere i dag, men jeg snek meg allikevel ut døren i dag tidlig og jobbet meg sakte, men sikkert oppover bakkene ved skolen.
Ved morgensamling var tema "skapelsen", - da særlig av mennesket. Oppskriften på mennesket ble vist på overheaden, og ingrediensene tilsatt i en kjele. Vi fikk raskt bekreftet at et menneske ikke kan lages ved hjelp av spiker, fyrstikker og kalium, - og derefter ventet jeg selvfølgelig en form for sexundervisning, eller "husk-å-bruke-beskyttelse-når-kjærligheten-blomstrer-på-folkehøgskole"-preken.
REGLEMENT FOR FREDLY FOLKEHØGSKOLE
Rusmidler
"Bruk eller oppbevaring av ulovlige rusgifter fører normalt til tap av skoleplass. Dersom det kan spores bruk av ulovlige rusgifter i urinprøve/blodprøve, likestilles dette med bruk av ulovlige rusgifter. Forbudet mot bruk av ulovlige rusgifter gjelder også i ferier, hjemreiser og på permisjoner."
Rektor sier så noe slikt; "dersom noen har brukt ulovlige rusmidler før de startet på Fredly, og antagelig fortsatt har dette i kroppen, er det ønskelig at elevene dette måtte gjelde sier ifra til oss, slik at vi kan notere det, og ved en eventuell testing senere kan si at denne eleven ikke har brukt ulovlige rusmidler mens han eller hun har gått på Fredly."
Da må jeg spørre; "Når dere ber eleven om å gjøre dette, ber dere også om at eleven innrømmer et brudd på den norske lov. Kommer dere da altså til å ta dette videre til politianmeldelse når dere sitter på slik informasjon?"
...og får så til svar at nei, det er ingen felle for eleven, men det er kun til elevens beste, slik at det tidligere rusmisbruket ikke skal gå utover skolegangen ved Fredly.
Skeptisk? Ja, men dog tillitsfull. Og sterkt imot produksjon, eksportering, importering, handel, langig og bruk av narkotika.
Efter noe som virket som en evighet med snakk, ble middagen servert, og derefter fulgte første sykkeltur til prixen i Børsa. Der gikk jeg og min kjære romvenninne, Marthe, til innkjøp av frukt, bananchips, godis og tyggis, - og møtte omtrent halvparten av alle elevene ved skolen på veien, - her snakker vi abstinenser etter vaner og uvaner på høyt nivå.
Fredly treningssenter har blitt besøkt to ganger i dag. Kvaliteten på apparatene er ikke halvparten av hva jeg er vant til, men de samarbeider tålelig godt, og romaskin er prøvd for første gang(se bilde). Resultatet vil jeg antakelig ikke kjenne før støle muskler inntreffer utpå dagen i morgen. Da kommer vi forøvrig til å være ute i naturen, og blir på ei hytte frem til onsdagen. Og jeg, jeg skal gå rundt fjellet. Ikke over. Ikke ennå. "Tar det i mårra". Og da snakker vi biljard, onsdag, altså.
Dagens tips - "Legg deg når du skal sove".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar