søndag 21. mars 2010

Fredly 21.03.10

Dag 219

Dette er den første og eneste søndagen jeg har hatt fri hele dagen på Fredly. Stemningen er god, rolig, folk er i aktivitet på railen, og trekker ikke inn før magen rumler og maten står på bordet.
Enten vi vil det eller ei, så nærmer det seg faretruende slutten på året på Fredly - året som forandrer. Og har det egentlig forandret? De aller fleste vil nok svare ja, antagelig gjelder det også lærerne. Den personlige utviklingen har vokst, spiret og endret seg.
Elevene er fremdeles seg selv, om ikke i større grad enn hva de var første skoledag, de første ukene, ja, også månedene.
Mitt år på Fredly har vært en tidvis irriterende og plagsom berg-og dalbane. I slike tilfeller har jeg blitt nødt til å se meg over skuldrene og i hodet gjenta alt det gode som her har møtt meg. Jeg tenker ofte på "hva hvis" og "hvis om atte".
Og jeg ville slettes ikke vært for uten, i dette minisamfunnet av en skole har jeg lært mer om meg selv og andre enn hva jeg har gjort på lang tid.
En folkehøgskole er krevende å være på, både som elev, stipendiat og lærer. Aktivitet står alltid i fokus, og det å være lat er ikke et aktuelt eller diskutabelt tema ved skolen. Hver dag, hele tiden må man åpne seg selv for noe nytt, noe utfordrende, være seg moro eller skummelt, alltid må man gi litt av seg selv, og raskt oppdager man at man av nettopp det får så utrolig mye tilbake for innsatsen.
Noen ganger er nok nok, og kroppen sier stopp. Det gjorde det for meg ved juletider. Utbrent, utmattet, uten noe som helst av energi og rutte med eller gå på. Det føltes forferdelig å så fort jeg reiste meg like raskt bli dyttet ned i sengen igjen av egen hodepine, egen mangel på energi.
Så kom den etterlengtede energien tilbake, med et lite tilbakeslag, før den igjen forsvant, og jeg håper nå denne tilstanden holder seg unna en stund, for den gjør noe med meg, den drar meg ned i søla og får meg til å føle meg ubrukelig, ensom og utilstrekkelig. Aldri bra nok, deprimert, utestengt, skuffet og forlatt.
"Og alt dette er ekte følelser, men som ikke stemmer med virkeligheten."

Nå som jeg igjen har fått satt ting i perspektiv, og setter regelmessig av tid til å tømme meg for tanker og ideer med venner og familie, eller aller helst på papiret, er ikke verden fullt så surealistisk, og jeg trives i hverdagen igjen.
Nå er det godt å gå på folkehøgskole.

Av den grunn har jeg søkt meg videre som stipendiat, for jeg er ikke klar til å gi slipp på det her. En stilling som stipp vil være i stor grad annerledes, og ikke minst krevende, men på en annen måte enn i år. I år har jeg vært en av de som skal inkluderes, til neste år kan jeg kanskje være en av de som er med på å inkludere. Med litt flaks, gode ord og en overbevisning ovenfor både meg selv og lærere om at det er dette jeg virkelig vil til høsten.
...og det er det!

4 kommentarer:

  1. MA!!!! Jeg savner deg. Kjipt å lese at du har hatt mange tunge perioder, men godt at du kommer deg ut av de også. Jeg krysser fingre, tær og dreads for at du skal få den stipendiatstillinga, sjøl om jeg veldig gjerne skulle hatt ditt blide åsyn tilbake i Oslo igjen..Husk at du bare må stikke innom om du er i valle-traktene!!! Lille Ocean Matheo har lyst til å hilse på deg! *stor klem fra Rebecca*

    SvarSlett
  2. Hei.

    Jeg fant bloggen din da jeg søkte etter Fredly sine hjemme sider. Jeg har søkt på Security på Fredly folkehøgskole noe jeg kunne lese du gikk på nå. Hvordan er det? Må man være i veldig god form for å begynne der siden det er en del trening? Kan vel ikke si jeg er i alt for god form:) Er alt bra på skolen eller er det noe som ikke var så bra?

    hilsen Pernille

    SvarSlett
  3. Rebecca, hei!
    Jeg måtte legge vekk skrivingen, og har derfor heller ikke sett kommentarer og hilsen, - takk!
    Jeg fikk stillingen som stipendiat, og har nå tre måneder fri, før jeg skal tilbake for å leke voksen, være engasjert, og ha det enda mer moro, - de siste ukene på Fredly ble med egen innsats og opplegg på skolen svært bra! Du skal ikke se bort i fra at vi treffes i løpet av sommeren, jeg har veldig lyst til å hilse på deres vesle nydelige(ja, jeg har facebooksnoket:)) Jeg ønsker dere alt vel, og har tenkt masse på dere gjennom året.
    Kram!

    SvarSlett
  4. Hei Pernille!
    På Securitylinjen er vekterkurset en stor del av skolehverdagen, og dette er et veldig bra kurs. Du får også ordensvaktkurs i tillegg til kurs i håndjern(PATH), pepperspray(OCAT) og batong. Kriminalteknikk vil du også lære om.
    Treningen er ikke en stor del av linjen, og det var i år stor forskjell på fysikken blant elevene. Det som er viktig å huske på, er at treningen blir hva du selv gjør den til! :) Mange på skolen trener på egenhånd utenom skoletid, og med etter hvert svært dyktige treningsinstuktører, kan du her med glede få muligheten til å komme i god form!
    Skoledagen og fritiden er i likhet med treningen, hva du selv gjør den til, - vil du sitte på rommet døgnet rundt og gro fast, må du gjerne gjøre det, - eller du kan engasjere deg i valgfag, skoleprosjekt, være med på fellesaktiviteter, sitte i peisstuen og være sosial, gå tur, strikke, her er (nesten) alt lov! :) Håper å se deg til høsten, jeg blir på skolen som stipendiat på Spinn/PT, og følg med på våre sider på Facebook!
    Velkommen skal du være!
    Med vennlig hilsen
    Maren Andrea aka M.A.(Emma)

    SvarSlett